1.    Vị trí:  Đình Dư Hàng  tọa lạc tại số 190 ngõ 202 phố Miếu Hai Xã, phường Dư Hàng Kênh, quận Lê Chân, thành phố Hải Phòng.

2.    Lịch sử hình thành: Đất Dư Hàng Kênh xưa kia là một khu gò, đầm, ven biển. Năm 1215, tại đây  hình thành trang Kênh Dương và năm 1427 đổi tên là làng Hàng Kênh. Vào năm 1430, làng xây Miếu và cuối thế kỷ XV xây Đình Nhân Thọ thờ bản thổ Phúc thần Điện tiền đô Chỉ huy  sứ Vũ Chí Thắng. Đến năm 1564, làng Hàng Kênh được chia tách thành  hai làng: Hàng Kênh và Dư Hàng. Năm 1569, làng Dư Hàng đã xây đình Dư Hàng bố cục hình chữ “Đinh” thờ danh tướng Vũ Chí Thắng. Năm 1853, Vua Tự Đức sắc phong Ngô Vương Quyền là Thành Hoàng làng Hàng Kênh và Dư Hàng. Từ đấy Miếu Hai Xã và hai đình thuộc hai làng đều thờ Ngô Vương Quyền. Năm 1907, cụ quan huyện Dương Văn Sách và cụ chánh tổng Phạm Quang Tịch cùng dân làng xây lại đình Dư Hàng to đẹp như Đình Nhân Thọ của làng Hàng Kênh với nhiều họa tiết trang trí tinh xảo đặc sắc hơn, mang đậm dấu ấn nghệ thuật cuối thời Lê và đầu thời Nguyễn.

3.    Nhân vật: Đình thờ Thành hoàng Ngô Vương Quyền, vị vua lừng danh trong lịch sử, người nổi tiếng với chiến thắng Bạch Đằng năm 938 đánh đuổi quân Nam Hán ra khỏi bờ cõi nước ta, mở ra thời đại mới, độc lập, tự chủ của dân tộc Việt Nam.

4.    Cấu trúc:  Đình Dư Hàng được mô phỏng hoàn toàn theo đình Hàng Kênh về kiểu dáng, kích thước và bài trí hệ thống đồ thờ tự. Kiến trúc chủ yếu nổi bật của di tích thể hiện tài năng sáng tạo, nghệ thuật trang trí trên kiến trúc của dàn thợ tham gia xây dựng đình vào những năm cuối thế kỷ 19. Đình có bố cục chữ công (I) gồm tòa Đại đình và tòa Hậu cung. Hầu như toàn bộ hình thức trang trí trên kiến trúc  bảy gian Tiền đình đều được dàn trải các mảng chạm khắc hình ảnh tứ quý (tùng, cúc, trúc, mai), tứ linh (long, ly, quy, phượng)… Các nghệ nhân dân gian tạo ra trên kiến trúc gần 200 mảnh điêu khắc, chủ đề rồng mây chiếm phần lớn. Những mảng trang trí nghệ thuật này cùng với toàn bộ kết cấu bộ khung gỗ gồm cột cái, cột quân, xà, hoành, làm nên giá trị nghệ thuật trang trí triều Nguyễn tiêu biểu của đình Dư Hàng.

5.    Vai trò:  Đình Dư Hàng là một trong số những công trình kiến trúc nghệ thuật độc đáo, có giá trại cao, là Di tích Lịch sử - Văn hóa cấp quốc gia. Từ năm 1992, lễ hội đình Dư Hàng là một trong những lễ hội độc đáo không chỉ tái hiện hào khí Bạch Đằng giang lịch sử, tưởng nhớ công ơn của Đức vương Ngô Quyền, mà còn lưu giữ, bảo tồn và phát huy những giá trị văn hóa truyền thống quý báu góp phần giáo dục lòng yêu nước, hướng về nguồn cội cho các thế hệ mai sau.

1. Location: Du Hang Communal House is located at 190, Lane 202, Mieu Hai Xa Street, Du Hang Kenh Ward, Le Chan District, Hai Phong City.

2. History of formation: Du Hang Kenh land was formerly a mound, lagoon, and coastal area. In 1215, Kenh Duong village was formed here and in 1427 it was renamed Hang Kenh village. In 1430, the village built a temple and at the end of the 15th century built Nhan Tho Communal House to worship the local god Phuc Tien Do Commander Vu Chi Thang. By 1564, Hang Kenh village was divided into two villages: Hang Kenh and Du Hang. In 1569, Du Hang village built Du Hang communal house with a "Dinh" shaped layout to worship the famous general Vu Chi Thang. In 1853, King Tu Duc ordained Ngo Vuong Quyen as Tutelary God of Hang Kenh and Du Hang villages. From then on, Hai Xa Temple and two communal houses in two villages all worship Ngo Vuong Quyen. In 1907, district mandarin Duong Van Sach and chief general Pham Quang Tich together with the villagers rebuilt Du Hang communal house as big and beautiful as Nhan Tho communal house of Hang Kenh village with many more unique and sophisticated decorative motifs, bearing a strong impression. art of the late Le and early Nguyen dynasties.

3. Character: The temple worships Tutelary God Ngo Vuong Quyen, a famous king in history, who is famous for his Bach Dang victory in 938, expelling the Southern Han army from our country, opening a new, independent era. independence and autonomy of the Vietnamese people.

4. Structure: Du Hang communal house is completely modeled after Hang Kenh communal house in terms of style, size and arrangement of the worshiping system. The main outstanding architecture of the monument demonstrates the creative talent and architectural decorative arts of the workers who participated in building the communal house in the late 19th century. The communal house has a public letter layout (I) including a building. The Great Court and the Harem Palace. Almost all forms of decoration on the seven-compartment vestibule's architecture are spread out with carved images of the four precious animals (pine, chrysanthemum, bamboo, apricot), the four sacred animals (dragon, lychee, tortoise, phoenix)... Folk artists created nearly 200 sculptures on the architecture, the majority of which are cloud dragon themes. These artistic decorations, along with the entire wooden frame structure including main columns, military columns, beams, and diaphragms, create the typical decorative artistic value of the Nguyen Dynasty of Du Hang communal house.

5. Role: Du Hang Communal House is one of the unique architectural works of art, has a high price, and is a national historical-cultural relic. Since 1992, Du Hang communal house festival has been one of the unique festivals that not only recreates the spirit of the historical Bach Dang River, commemorates the merits of King Ngo Quyen, but also preserves, preserves and promotes the Precious traditional cultural values contribute to educating patriotism and returning to the roots for future generations.